Varje söndag är det sagostund på biblioteket, med just böcker med tecken som stöd. Foto: Anna-Lena Andersson

Äppelhyllan i Linköping

Kunskapens äpple hänger i taket, och leder besökarna rakt till Äppelhyllan på Stadsbiblioteket i Linköping. Det är en tydlig markering, att böcker för och om barn med funktionsnedsättning är centralt placerade, helt nära entrén.

På en Äppelhylla hittar du böcker som ska förmedla läsglädje, men också ge stöd till de vuxna som finns nära barn som behöver läsa på olika sätt.

I Linköping är Äppelhyllan en rund bokhylla som omfamnar besökarna, och skapar ett rum i rummet. Hyllorna är höga. På så vis blir platsen lugn och avskärmad från det som pågår utanför. Här kan man sjunka ner med en bok i de röda fåtöljerna.

− Vi har tänkt att på utsidan av hyllan finns böcker, filmer och spel i tillgängliga format, som alla får låna, oavsett läsförmåga eller funktionsnedsättning, förklarar Anna Fahlbeck, som är bibliotekarie och ansvarig för den här verksamheten.

När du klivit in i rundeln finns en imponerande mängd böcker i olika format; taktila, lättlästa, punktskrift, tecken som stöd och teckenspråk. Det är böcker som är speciellt anpassade för barn med läsnedsättning.

Mest skönlitteratur för små barn

Äppelhyllan är främst för småbarnsföräldrar och deras barn. Många böcker har beteckningen Hcf, alltså skönlitteratur för små barn. Men här finns också ett urval böcker om funktionsnedsättningar och informationsbroschyrer om läsnedsättningar och om vilka sätt det finns att läsa på; med ögon, öron eller fingertoppar.

Det är ingen tillfällighet att Linköpings stadsbibliotek blev utsedd till bästa lättlästa bibliotek 2015. Arbetet med tillgänglig litteratur står högt på dagordningen.

− Det finns bibliotek som inte prioriterar tillgängliggjorda böcker. De vänder sig främst till redan vana läsare. Men jag tror tvärt om, Vi kommer inte att överleva som bibliotek, om vi inte satsar stort på de grupper som behöver andra sätt att läsa på än de traditionella, säger Anna.

Vi återvänder till Äppelhyllan och botaniserar bland böcker i olika spännande format.

− Tyvärr har den litteratur som finns på teckenspråk minskat ner, det finns helt enkelt inte så mycket att tillgå. Däremot växer tecken som stöd, och det jobbar vi gärna med.

− När man läser böcker med tecken som stöd talar man tydligt, det lugna läsandet förstärker orden, förklarar Anna. Därför fungerar de här böckerna också bra för till exempel nyanlända barn.

Varje söndag är det sagostund på biblioteket, med just böcker med tecken som stöd.

− Vi ska arbeta utåtriktat med läsfrämjande, med allt vad det innebär, förtydligar Anna.

Önskar en mer omfattande utgivning

Och så visar hon hyllan med de färgglada taktila bilderböckerna, där nästan alla böcker producerats av MTM.

− Jag önskar en mer omfattande utgivning, det är så fina och uppskattade böcker, vädjar Anna.

Hon hämtar en hel vagn med väskor, fyllda med böcker, lekfigurer och annat material som stimulerar till prat och språkutveckling. Anna är väldigt nöjde med väskorna, som vandrar runt i hela Östergötland. Mycket populära är Babblarna, figurer och böcker som Hattens förlag tagit fram.

Anna har också tagit fram en ny väska som hon är särskilt stolt över; Mina känslor. Det är tolv textila rundlar, som var och en beskriver en känsla. Tanken är att pedagogerna enkelt ska kunna lägga ut mattbitarna, som Anna kallar dem, och barnen kan prata kring de olika känslorna.

− Det kan vara vid ett speciellt tillfälle om någon är arg eller ledsen, men det kan också vara en samtalsöppnare, för att lära sig mer om att hantera känslor.

Språkpiller mot försenad språkutveckling

Ett sätt att nå ut till läsarna är samarbetet med Språkpedagogiskt Centrum, som också har sin hemvist på Stadsbiblioteket. De arbetar mot grundskolorna i hela Linköpings kommun, med alla barns läs- och språkutveckling.

− Det är så bra att de också finns här på biblioteket! Jag är med vid olika träffar och informationsmöten och pratar om bland annat Legimus. Det är unikt och suveränt att ha Språkpedagogiskt Centrum på huvudbiblioteket. En av pedagogerna jobbar mot förskolan, och det är vi som har mest samarbete just nu.

På biblioteket finns mycket språkstimulerande material att jobba med. Språkpiller kallas de bilderböcker som har valts ut i samarbete med logopeder, för att stimulera barn som har försenad språkutveckling.  Språkpiller är naturligtvis bra för alla barns språkutveckling och Anna hjälper till att välja bra böcker till förskolan och föräldrar att jobba med, för att stimulera till träning.

− I varje grupp finns det barn som är nya i Sverige eller som behöver stöd i svenska språket av någon anledning.

Bokhyllorna brer ut sig och tar plats

Lite längre in i biblioteket finns väggen med orden Läsa på olika sätt, Talböcker, lättläst, storstil, tecken som stöd. Runt den finns böcker för unga och vuxna, som behöver litteratur som är tillgängliggjord.

− Tidigare hade vi en liten avgränsad plats i hörnet för de här böckerna förklarar Anna.

Nu visar hon hur bokhyllorna breder ut sig och tar plats. Avdelningen med Lättlästa böcker har fått tre gånger så stor yta och en ny avdelning för Ny i Sverige har tagit plats. Här finns böcker för att studera svenska, lexikon, Mycket lättlästa böcker och många lättlästa böcker med en ljudboksskiva i. Avdelningen Läsa på olika sätt ligger nära informationsdisken, så att de läsare som behöver hjälp enkelt kan få vägledning och hjälp att hitta. Biblioteket i Linköping ordnar också en bokmässa i april varje år som heter Läsa på olika sätt. Här får tillgängliggjorda böcker ta plats och visas upp!

Text: Katarina Carlstein Karlsson

Artiklen har tidigare varit publicerad i tidningen Läsliv.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)