Reportage om talboksläsning

  • Ingrid 90: Underbart med talböcker direkt till spelaren

    Det är underbart att få sina talböcker direkt till spelaren! Jag slipper vänta på posten och behöver inte längre be någon gå till brevlådan när jag läst klart. Det säger Ingrid Keyser i Uppsala, testare av MTM:s nya tjänst Talboken kommer för taltidningsläsare.
    Läs hela artikeln
  • Jag gjorde det, hittade lugnet

    "Jag har dyslexi och har läst en enda bok i hela mitt liv, den hade 18 sidor och massor av bilder. Nu slukar jag en talbok om dagen. De ger mig lugn och harmoni. Talböckerna är det största och bästa som har hänt mig."
     
    /Laleh Zarei, 34, bokslukare

    Jag gjorde det, hittade lugnet
  • Film ”Vidgat textbegrepp - allas rätt till berättelser”

    Kungliga biblioteket har med den nationella strategins arbete tagit fram ett antal filmer för att informera om olika typer av bibliotek och deras verksamheter.
    Film ”Vidgat textbegrepp - allas rätt till berättelser”
  • Jag gjorde det, kom in på drömgymnasiet!

    ”För mig hoppar orden runt. Jag kan behöva läsa om sidor tre gånger för att förstå. Med talböcker förstår jag ofta direkt. Utan dem hade betygen inte räckt för att komma in på gymnasiet där jag går nu.”

    /Mika Restadh, 18, studerande på Engelska gymnasiet

    Läs hela artikeln
  • Jag gjorde det, kom in på läkarlinjen!

    ”Jag har dyslexi. Med kurslitteraturen som talböcker lär jag mig mycket snabbare och får tid över till träning och vänner. Utan talböcker skulle jag inte klara den här utbildningen.”

    /Ferda Yildiz, 26, studerande på läkarlinjen

    Läs hela artikeln
  • ”Utan Legimus skulle jag inte läsa något”

    Med stöd av tekniska hjälpmedel har Gustav Jerse rätt förutsättningar att klara skolarbetet. Gustav Jerse går i 8:e klass. Vi träffar honom på Snäckebacksskolan i Ronneby. En strulande dator gör att han just fått skjuta upp ett prov till efter höstlovet.
    ”Utan Legimus skulle jag inte läsa något”
  • Vågade ta steget till drömjobbet

    Madelene Lindberg Ales lyckades bemästra sina skriv- och lässvårigheter i jobbet som läkarsekreterare. Men drömmen att få arbeta med barn fanns där hela tiden. Det enda som stod i vägen var utmanande högskolestudier. Efter att ha fått diagnosen dyslexi vågade hon ta steget.
    Vågade ta steget till drömjobbet
  • Ge eleverna de verktyg de behöver

    Lärare kan arbeta med barn och talböcker på många olika vis. Så här berättar Yvonne Lööw-Olebark och Maria Samuelsson, som båda är lärare: – Det gäller att möta eleven där den är, och kunna ge eleven de verktyg som behövs.
    Ge eleverna de verktyg de behöver
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)