Vilhelm Mobergs klassiker på lättläst svenska!

I juni år 1850 kommer ett skepp från Sverige fram till New York. Ombord finns Karl Oskar, Kristina, deras tre barn och många fler. Målet är Minnesota där det finns mark. Utvandrarna och Invandrarna är skicklig återberättade av Cecilia Davidsson.

Så här säger Cecilia Davidsson som återberättat Mobergs böcker till lättläst svenska.

"Mobergs romaner har kanske aldrig varit så aktuella som i dag. Det är omöjligt att inte dra paralleller till vår tids flyktingströmmar. Karl Oskar och Kristina flydde visserligen inte från något krig, men de flydde från fattigdom och elände. Sverige var en gång ett fattigt utvandrarland, och romanerna påminner oss om detta. Men det som gör dem så läsvärda är framför allt de många levande personporträtten, spänningen och den råa humorn. Och den småländska dialogen, inte att förglömma."

Vi vet att många i skolan redan har läst Utvandrarna med stor behållning. Vill du jobba med böckerna finns det två bra lektioner, båda skrivna av Jenny Edvardsson från Wendesgymnasiet i Kristianstad.

Lektion: Invandrarna – textfrågor, diskussionsfrågor och gemensam läsning med uppgifter

Lektion: Utvandrarna - funderingsfrågor, skrivuppgift, fördjupningsuppgifter

Vill du beställa Invandrarna och Utvandrarna?

Just nu har vi ett bra erbjudandet. Du får båda böckerna för 300 kr, det är 20% rabatt.
Ordinarie pris är 380 kronor.

Klicka här och beställ böckerna i vår bokhandel

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)