Goda exempel och reportage

På den här sidan har vi samlat reportage som på olika sätt beskriver hur man arbetar med tillgängliga medier i skolan. Det finns många intressanta idéer och infallsvinklar.

Bild på Ali Rezaie, Hamed Rezai och Svante Frebran

−Jag läste och skrev av de lättlästa böckerna. Det var inte alltid jag förstod, men det var ett sätt att öva på bokstäver och ord. Nu tänker och drömmer jag på svenska, säger Hamed med ett leende.

En livsviktig resa från dari till svenska
Bild på två lärare

– Det gäller att möta eleven där den är, och kunna ge eleven de verktyg som behövs. Man behöver hitta en strategi som passar varje elev.

"Ge eleverna de verktyg de behöver"

Bild på Jenny Edvardsson med elever

- Att läsa högt för 18 unga killar, som just brottades i korridoren men en stund senare sitter knäpptysta och lyssnar, det är härligt, säger Jenny Edvardsson.

"Läsning och språkutveckling knyter samman alla ämnen"
Bild på skolbibliotekarie och elev

- För elever som kommer igång med läsningen av talböcker och som får stöd hemifrån underlättas kunskapsinhämtningen betydligt.

Samarbete och tid - nyckeln till framgång
Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)