Sara Lövestam: Lättläst - en hjälp till att erövra det svenska språket

Att läsa lättlästa böcker är ett sätt att lära sig svenska. Det vet författaren Sara Lövestam, som också har många års erfarenhet som lärare för nyanlända svenskar. När hon skrev sin senaste roman gjorde hon därför två versioner; en lättläst, och en med vanligt "svårt" språk.

Bild på Sara Lövestam som sitter nedSara Lövestam är författaren som har lyckats med konststycket att skriva en bästsäljare om grammatik och därtill flera uppskattade romaner. Hon föreläser om språk i allmänhet och grammatik i synnerhet, och är domare i radioprogrammet Lantzkampen. Efter det att den här intervjun genomfördes har LL-förlaget också gett ut hennes bok Bedragaren.

Skrivit Flicka försvunnen

Tills nyligen arbetade Sara också som lärare i svenska för invandrare, SFI. Därför har hon speciella kunskaper om hur lättlästa böcker kan vara en hjälp till att erövra det svenska språket. Sara har skrivit den lättlästa boken Flicka försvunnen.

Men hon har också skrivit samma bok på vanlig, svår svenska. Böckerna kommer ut samtidigt, med en dubbel releasefest.

Jag har skrivit samma bok men med ett fattigare ordförråd, förklarar Sara.

Begränsningen kan vara en sporre

− Jag kan inte använda hela min palett. Men jag är van vid att prata i enkla huvudsatser. Begränsningen i språket kan vara en sporre.

− Det är som när Picasso hade sin blå period, begränsningen kan vara positiv och kreativ, det blir en utmaning. I en vanlig bok kan man med fördel ha tillbakablickar. Det blir ett klister som binder samman boken, säger Sara.

Som att skriva poesi

Hon anser att i lättlästa böcker blir tillbakablickarna däremot ett störande avbrott. Man måste hitta andra sätt att presentera historien på.

− I min lättlästa bok har jag samlat tillbakablickarna till en egen historia. Då stör de inte kronologin. Att skriva lättläst är som att skriva poesi, att göra om texten till en dikt. Jag behöver ta bort utsmyckningen men behålla känslan, berättar Sara Lövestam.

I lättläst blir orden tydligare

−Jag är språkkänslig och känner på varje ord. Orden blir tydligare i lättläst eftersom det är färre ord. Varje ord bär något mer, får mer tyngd. I lättläst gestaltar man inte lika mycket. I en svår text kan jag till exempel skriva: han sjunker ihop, tårarna rinner ner för kinderna … I den lättlästa texten står det: han är mycket ledsen.

SFI-lärare i 10 år

Sara har varit SFI-lärare i 10 år. Hon och eleverna har ofta arbetat med teman och de har läst lättlästa böcker.

− Eleverna har olika strategier för att läsa en bok. En del elever slår upp varje ord de inte förstår, andra läser och för söker förstå de svåra orden utifrån sammanhanget. Jag hade en elev som sa att han efter hand kände i kroppen vad orden betyder.

Hade sina elever i åtanke

Men hur gick det till att skriva en och samma bok, i två versioner?

− Jag skrev den svåra boken först. Sedan skrev jag om boken till lättläst. Då hade jag mina elever i åtanke. Det som skiljer böckerna mest är att jag bara kan använda mig av ett begränsat ordförråd.

Skriven för vuxna

Boken, Flicka försvunnen, är skriven för vuxna. Den är kognitivt svår men på en språkligt låg nivå. Det är en utmanande historia, som kan läsas av personer med litet ordförråd.

Och Sara berättar att lättläst är en svår genre att skriva i. Det krävs erfarenhet för att förstå varför en lättläst text är uppbyggd på ett visst vis. Många tror att lätta ord är de ord som barn kan. Men så är det ju inte. Barn kan ord som geggamoja medan hennes elever på SFI kan ordet internationell. Däremot är ord som "knappt" svårt för en person som lär sig svenska.

Fick välja mellan den svåra och den lättlästa

Sara har visat sina elever på SFI utdrag ur de båda böckerna och frågat vilken text de föredrar. En del elever valde den svåra texten för de tycker att den har mer färg, andra valde den lätta texten för att de faktiskt förstod. Sara skrattar lite och konstaterar: Då var ju den lätta texten bättre - för de eleverna.

Text: Katarina Carlstein Carlsson Foto: Anna-Lena Andersson

Lektioner

Vi har tagit fram funderings- och diskussionsfrågor samt en skrivövning som ska förenkla för dig som lärare när ni arbetar med boken Flicka försvunnen.


Till Bedragaren finns en lektion i vilken ingår flera diskussions- och skrivuppgifter. Det finns förslag på fördjupningar kring att vara papperslös och svensk migrationshistoria.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)