Skolbiblioteket på Lärcentrum blev Årets verksamhetsutvecklare

All vuxenutbildning i Trollhättan är samlad hos Lärcentrum. Här går 1000 studerande på heltid, deltid och kvällstid och ungefär hälften av dem läser på SFI. Lärcentrums bibliotek är det första bibliotek i Trollhättan som har fått utmärkelsen årets verksamhetsutvecklare.

Lärcentrums bibliotek är tydligt en del av den pedagogiska verksamheten. Ledningen är mycket positiv till biblioteket och har gett det en central placering i huset. De två bibliotekarierna Maria Glans och Anna Eriksson arbetar tillsammans med lärarna. I biblioteksgruppen har de lagt fast mål för varje nivå och kurs och det finns en checklista för vad alla studerande ska lära sig, från att lära sig vad en wikipedia-sida är till att kunna söka och använda artiklar i ett arbete.

I biblioteket finns en datasal och på hemsidan finns länkar till artikelsökning, övningar i källkritik och mallar för rapportskrivande. Under vårt samtal kommer en kursdeltagare som har problem med att logga in hemifrån. Det märks att hon känner bibliotekarierna och hittar i biblioteket. Tidigare arbetade Maria ensam i biblioteket.

− Det var helt annorlunda, berättar hon, som ensam kan du inte lämna biblioteket.

Bokprat och boklådor

Förutom att undervisa i sökning och källkritik turas de om med att besöka kurserna och hålla bokprat, främst för SFI och gundvux. Särvux var först med att önska sig boklådor. De fick en låda med blandade böcker att ha i klassrummet en månad. Nu är det fler som vill ha boklådor. Biblioteket utvecklas hela tiden.

Biblioteket ligger direkt vid ingången till Lärcentrum och de studerande passerar varje dag på väg till sina lektioner. Bibliotekarierna arbetar för att biblioteket ska vara tillgängligt. De lättlästa böckerna stod först bland den övriga skönlitteraturen för att sedan flyttas in i ett eget mindre rum. Som resultat av ett EU-projekt har nu lättläst en egen avdelning i biblioteket, den första man kommer till när man stiger in genom entrén. Det gör det lätt för dem med lässvårigheter eller som håller på att lära sig svenska att hitta rätt i biblioteket.

- Detta är deras plats, de vet precis vart de ska gå när de kommer hit, säger Anna.

De tidigare läsfåtöljerna är utbytta mot ett långt arbetsbord med stolar runtomkring. Det ska vara ett användbart bibliotek där man direkt kan sitta och arbeta med böcker som man hittar. Det är också en bra plats att sitta när lärare kommer till biblioteket med sin klass. Senare i höst kommer lärarna att bjudas in en kväll för att få höra mer om nya böcker, då är det här ett bra bord att sitta vid.

Böckerna är indelade efter genre och det är luftigt med plats för bokframsidor i hyllorna.

− Yta är allt, skrattar Anna. Det är viktigt att gallra mycket så att det blir lätt att hitta.

8 Sidor hänger bland dagstidningarna

Kokböcker och böcker om växter och sport står på lättlästavdelningen eftersom de är så populära genrer bland de som lånar lättläst. Här finns också barnböcker på olika språk, varje bok står i par med samma bok fast på svenska. Så kan man öva svenskan när man läser för sina barn. Att tidskriftshyllan står i den lättlästa avdelningen beror helt enkelt på att den stod där från början. Men det gör också att alla besökare som letar tidskrifter känner till det lättlästa. 8SIDOR finns både där och hänger tillsammans med dagstidningarna. Klassuppsättningar finns samlade i ett mindre rum, Madame Bovary, Kejsarn av Portugallien och I samma båt är några av de lättlästa böcker som finns där.

Att ha all vuxenutbildning samlad i samma hus är bra tycker Maria, de som går SFI ser andra vuxna läsa vidare och blir inspirerade av dem. Det var hon som tillsammans med lärare för de SFI-studenter med låga kunskaper i svenska som drev EU-projektet 2009. Syftet var att jobba tillsammans lärare och bibliotek med målet att kursdeltagarna skulle lära känna biblioteken och hur de kan använda sig av dem. Man arbetade två dagar i veckan under en termin. De gjorde studiebesök på konsthallen, fick besök av en dramapedagog, man bakade och lagade mat tillsammans, man gjorde stadsrundturer och besökte folkbiblioteket. Allt kopplades till språkträning och till biblioteket. Grupper på nivå A och B inom spår 1 deltog. Det här projektet gav en skjuts för arbetet på Lärcentrum och för den lättlästa avdelningen på biblioteket.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)