Malin Tömmernes

Taltidningen attraherar nya målgrupper

Värmlands Folkblad har i flera år aktivt arbetat med dagstidningen som taltidning. Tack vare relativt enkla insatser är nu cirka en procent av deras prenumeranter taltidningsläsare. Aktiviteterna har genomförts med stöd från Taltidningsnämnden. Här berättar Malin Tömmernes på Värmlands Folkblad om sina erfarenheter.

Vi på Värmlands Folkblad fick upp ögonen… eller var det kanske öronen, för taltidningen i september 2014, säger Malin Tömmernes på Värmlands Folkblad. Det första vi gjorde var att lägga in tydlig information på webben, utbilda personal och göra ett informationsutskick, berättar Malin. I den första kampanjen riktade vi oss mot äldre med synnedsättningar. Det framgick ganska tydligt att kännedomen om taltidningar var låg. Vi behövde förklara lite mer utförligt vad taltidningen var för något, inte bara att den fanns. För att få ut budskapet bearbetade vi även stödorganisationer som pensionärsföreningar, bibliotek och liknande. 

Unga dyslektiker

Även unga dyslektiker har varit en obearbetad och viktig grupp, fortsätter Malin att berätta. För att nå dessa använder vi oss av egna kanaler, sociala medier, och budskap på storbildtavlor. Vi fick även medel från Taltidningsnämnden för att genomföra insatserna. Genomslaget var väldigt positivt och målgruppen visste faktiskt inte att de hade rätt till exempelvis Daisy-spelare och taltidningstjänster.

Gör skillnad i människors liv

Många som har taltidningen uppger att de är förvånade över hur enkelt det är att komma igång. Det är nästan bara att trycka på on-knappen och börja läsa. I Karlstads Stadsbibliotek kom vi i kontakt med ett äldre gift par som fått försämrad syn. De tackade så mycket för möjligheten att återigen kunna läsa tidningen och diskutera händelserna över frukostbordet. Den typen av respons är väldigt glädjande, säger Malin.  

Stort genomslag

Sedan hösten 2014 har vi ökat antal taltidningsprenumeranter med 39 procent. Det ligger mycket arbete bakom varje prenumerant, men att öka antal abonnemang i den bransch vi befinner oss i är inget vi är bortskämda med. Förtjänsten blir dessutom mångdubbelt större eftersom vi vid en taltidningsprenumeration slipper tryck- och distributionskostnader.

Ingen support behövs

Att erbjuda vår tidning som taltidning innebär minimalt med extra jobb men utdelningen blir väldigt stor. När vi säljer en prenumeration gör vi precis som vanligt sedan skickar vi ett meddelande till MTM med prenumerationsuppgifterna. Klart.

Gräv där ni står

Ett tips som jag gärna ger till de övriga tidningarna i Sverige är att gräva där man står. Erbjud taltidningen redan nu till de befintliga läsarna så kommer ni få gensvar. Det finns inget negativt att säga om taltidningar. Vi rekommenderar alla Sveriges tidningar att informera om den tjänsten. Det är bra både ur ett samhällsperspektiv men också från en ekonomisk synvinkel. Bra för tidningen – bra för läsaren!

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)