Handledning till Fest med förhinder av Camilla Wallqvister
Om lektionen
- Lektionsåtgång:
- , 2-8
- Ämne:
- , Svenska som andra språk
- , Svenska
- Målgrupp:
- , SFI kurs C och D
- , svenska som andraspråk inom vuxenutbildning
- , SFI
- Uppgifter:
- , Introduktion av roman
- , Gemensam läsning
- , Skrivövning
- , Diskussion
- , Grupparbete
Uppgifter: Introduktion av boken, textfrågor, diskussionsuppgift och skrivuppgift
Bokens lättlästnivå: 3, lätt
Målgrupp: Handledningen fungerar för unga vuxna och vuxna i olika skolformer och i bokcirklar
Om boken
Äntligen! Efter många år som hemmafru har Ingrid börjat jobba. På byns poststation ska hon sortera post, ta hand om paket och betala ut pension. Nu förväntas Rolf ta hand om barnen på lördagarna. Han ska ge dem lunch efter skolan, ta hand om disk och hänga tvätt. Och så måste han se till så att mangeln blir lagad till kalaset som de ska ha i slutet av maj. Då fyller Ingrid trettio år och de ska självklart ha manglade dukar.
Det här med mangeln skaver. Den enda som verkar kunna laga den är grannen som alla kallar Skrot-Sven. En man vars trädgård mest liknar ett skrotupplag. Rolf förstår sig inte på honom. Hur kan han stå ut med röran?! I åratal har Rolf försökt få honom att städa och snygga till. Nu inför festen stör sig Rolf extra mycket på röran. Han vill att allt ska vara perfekt på Ingrids fest. Ska Rolf verkligen behöva be Skrot-Sven om hjälp?
Om handledningen
Handledningen låter läsaren närma sig romanen genom att analysera titel och baksidestext och fundera utifrån egna erfarenheter. Läsa boken gemensamt med andra och då lära sig nya ord och hur de uttalas. Ta till sig bokens innehåll djupare genom textfrågor. Diskutera likheter och skillnaden mellan 60-talets samhälle och dagens. Fundera kring festmat och skriva upp och dela med sig av ett favoritrecept
Handledningen är framtagen av Jenny Edvardsson.