Omslagsbild till boken När jag var ung.

När jag var ung - Reflektionsuppgift, intervju, muntlig presentation, skriftligt personporträtt, jämförelse och bildanalys

Om lektionen

Lektionsåtgång:
, 2
, 5
Ämne:
, Svenska som andra språk
, Sva
, Svenska
, Historia
, Samhällskunskap
Målgrupp:
, Åk. 7-9
, Gym
, Komvux
Uppgifter:
, Reflektion
, Skrivövning
, Presentationsövning

Ladda ner lektionsmaterialet


En lektion av den prisbelönta läraren Jenny Edvardsson för LL-förlaget och MTM, utifrån den lättlästa boken När jag var ung av Mats Ahlsén.

När jag var ung består av korta texter och tillhörande fotografier. Många bilder är från mitten av 1900-talet och visar samhället och hur man levde då. På följande sidor ges några förslag på hur boken kan arbetas med i klassrummet. I lektionen får eleverna:

  1. Skapa förförståelse för hur det var att vara ung förr i tiden genom att intervjua någon som är äldre. Detta presenteras muntligt eller skriftligt.
  2. Minnas, presentera och diskutera egna barndomsminnen.
  3. Göra en jämförelse som presenteras muntligt – hur var det att vara ung då, jämfört med att vara ung nu?
  4. Bildanalys av någon av bokens vackra bilder från 40-60-talet.

Lektionsförslaget är framtaget av Jenny Edvardsson, lärare och författare.
Läs mer på Jennys webbsida (öppnas i nytt fönster)