Dagens invandrare möter Mobergs utvandrare
Människor har lämnat sina länder av olika anledningar i alla tider. Från mitten 1800-talet till 1930-talet lämnade nästan 1,5 miljoner svenskar sitt land för en bättre framtid i framförallt Amerika. På Kista folkhögskola utanför Stockholm har elever med invandrarbakgrund läst Utvandrarna och Invandrarna och sett hur deras livsöden liknar Kristinas och Karl Oskars.
Vi träffas i Kista folkhögskolas alldeles nya, välkomnande turkiska café. Naima Rhordo, Taban Nori och Shler Olvbo kommer från Marocko och Kurdistan. De läser gymnasieprogrammet och de ser alla utbildning som ett viktigt steg för att kunna komma ut och ta plats i svenska samhället. Med dem runt fikabordet är deras lärare Karin Westberg, som undervisar i bland annat svenska och samhällskunskap.
I en dryg termin arbetade Karin och hennes gymnasieklass med Vilhelm Mobergs böcker om smålänningarna som flydde fattigdom och förtryck. Förstås inte på heltid, men texterna var användbara inom fler olika ämnen som svenska, historia, samhällskunskap och geografi. Men läsningen gav inte bara kunskaper. Den väckte många känslor och minnen till liv. Deltagarna kom att dela stunder av både glädje och sorg under lektionerna.
– Läsningen gjorde att jag gått tillbaka till minnen från min egen barndom. Jag mindes hur vi bakade bröd till alla, hur vi barn hämtade vatten från brunnen, säger Taban Nori.
– Jag blev väldigt upprörd när utvandrarna slängde de som dog på båten i havet. De fick mig att tänka på alla flyktingar som drunknat mellan Afrika och Europa, berättar Naima Rhordo.
Taban Nori berättar att läsningen också vidgade hennes syn på hennes nya hemland:
– När jag kom till Sverige så verkade allt så perfekt och att det hade varit så genom hela historien. När vi läste boken och lärde oss mer så förstod vi att svenskarna inte alltid haft det så lätt, att de också har fått kämpa. De har varit i en liknande situation som oss.
– Precis som invandrarna som kommit hit till Sverige så utvandrade Karl Oskar och Kristina framför allt för barnens skull. De ville som vi ge dem ett bättre och tryggare liv, säger Shler Olvbo.
– Böckerna fick mig att fundera kring hur svenskarna blev mottagna i sitt nya hemland. Blev de accepterade? Jag har själv alltid blivit väl behandlad här i Sverige, men märker att mina barn som är födda här ändå ses som invandrare, säger Taban Nori.
En huvuduppgift under kursen var att välja ett citat ur boken och sedan skriva en betraktelse utifrån citatet. Shler Olvbo valde ”Nu var det Kristina som tog hans hand. Mellan dem på täcket låg de gamla skorna, som tillhört deras älskade Anna”. Texten fick henne att minnas hur sorgen efter en drunknad lillebror drabbade dem, men också hur kärleken inom en familj kan leda till en lycklig framtid.
– Författarens budskap är att livet är hårt, men vi måste kämpa och får aldrig ge upp. Karin använder huvudsakligen normalsvåra texter i undervisningen men ibland fungerar lättläst litteratur bättre. Det gäller till exempel Mobergs utvandrarserie.
– Jag är väldigt glad över Cecilia Davidssons lättlästa tolkningar. Jag tycker inte att återberättade böckerna alltid är så lyckade, men Cecilia har verkligen lyckats behålla både handlingen och Mobergs småländska.
– Böckerna var så bra, man ser alla bilder i huvudet. Men en dag ska jag läsa alla originalböckerna! säger Naima Rhordo.
Under vårt samtal märks det hela tiden hur mycket eleverna respekterar Karin och hennes undervisning. I Karins pedagogik finns det alltid ett tydligt syfte och mål. De kallar henne för en ”guldgruva”.
– Du måste berätta för alla andra lärare hur du arbetar. De kan lära så mycket av dig, säger Naima, Taban och Shler i kör.
Karin Westberg har jobbat som lärare i många år, ofta med deltagare med utländsk härkomst. Men snart väntar pensionen och ett annat liv, en förändring som känns lite konstig.
– Jag trivs ju så bra här med deltagarna, med skolan och med undervisningen.
TEXT TOM WEEGAR FOTO CARINA GERDIN