Matematisk formler skrivna med svart tryckt text.
Matematiska formler måste kunna återges bättre på punktskrift enligt ny rapport.

Det måste bli lättare att läsa matematik på punktskrift

Elever i grundskolan och gymnasiet som läser komplexa ämnen som matematik och programmering måste få bättre möjligheter att göra det på punktskrift. Det visar en ny rapport från Punktskriftsnämnden.

Rapporten föreslår två viktiga förbättringsområden: skärmläsare och punktskriftsskärmar bör kunna återge matematiska uttryck mycket bättre och en elev ska också kunna skriva ett matematiskt uttryck med punktskrift och få det visualiserat för seende.

Björn Westling är redaktör för rapporten och menar att det varit viktigt att få syn på alla de utmaningar som punktskriftsanvändare möter under skoltiden när de studerar matematik och programmering.

Han berättar också att rapporten uppmärksammar vilka utmaningar lärarna möter och att det finns ett stort behov av tid, stöd, resurser och teknikutveckling i skolan.

Varför är den här rapporten viktig?

– Vår ambition var att studien skulle vara ett första steg mot att skapa en flexibel och komplett digital lärmiljö för punktskriftsanvändare som studerar matematik och programmering. Än viktigare blir det att gå vidare med konkret utveckling, det gäller både teknik och metod, säger Björn Westling.

Rapporten har redan fått uppmärksamhet hos myndigheter och organisationer i de nordiska grannländerna som producerar tillgängliga medier och studiematerial. Rapporten finns att läsa på mtm.se/punktskriftsnamnden.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)