Jessica Frej står i en granskog, det singlar snö och hon har blicken fäst mot himlen. I famnen har hon ett fång röda blommor. Till vänster i bilden är omslaget till hennes bok Laga julmat infällt.
Foto av Lina Eidenberg Adamo

Jessica Frej julinspirerar lättläst och i punktskrift

Med sin lättlästa kokbok Laga julmat vill Jessica Frej att alla ska få ta del av julens stämning och dofter. Och nu när det lackar mot jul kan vi berätta att boken även finns tillgänglig som punktskrift i Legimus. Vi tog ett snack för att höra hur hon brukar fira jul.

Dina recept brukar vara lätta att laga men lättlästa recept måste vara ännu enklare. Hur har du tänkt när du har tagit fram recepten?

– Utmaningen har främst legat i ordval och formuleringar. Hur kan jag beskriva med få och lätta ord så att alla förstår och känner matglädje? Jag har funderat ett extra varv på om ingredienser verkligen är nödvändiga och om det finns något moment som kan förenklas mer. Och så har jag förstås provlagat efter att jag förenklat. Mitt mål är att alla ska kunna laga mat.

Vilken är din smartaste genväg i julstöket?

– Dela upp arbetet! Om flera ska fira jul tillsammans är det både roligare och lättare att hjälpas åt. Kom överens om vilka rätter ni verkligen gillar på julbordet, och laga bara dem, så att det inte blir onödiga rester. Ett annat tips är att sprida ut ätandet över tid. Att äta allt det goda under en dag gör en proppmätt! I min familj börjar vi äta risgrynsgröt och julskinka vid lucia.

Hur mycket är tradition och nyheter på ditt julbord?

– Julskinka, köttbullar och rödbetssallad har en given plats! Förra julen gjorde jag äppelglöggen som finns i boken och den blev en ny favorit. Jag tycker det är roligt att testa nytt på julen, men vill ändå behålla julkänslan.

Vad fick du för reaktioner på din förra lättlästa kokbok, Laga mat?

– Jag har fått så fin respons! Personer med utmattningssyndrom har berättat att de älskar boken. Folk har gett den till äldre föräldrar som har problem med minnet och SFI-lärare tipsar sina elever om den. Så det känns väldigt kul att få fortsätta med Laga julmat!

 

Laga julmat med Jessica Frej är en lättläst kokbok med enkla recept och korta steg-för-steg-beskrivningar. Nu finns boken även som punktskriftsbok i Legimus, den är en volym på 70 sidor.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)