Lättläst för dig som läser och skriver – två webbinarier
Vad gör en bok lätt att läsa? Och hur kan skrivargrupper arbeta med lättläst litteratur? Det är några av frågorna som lyfts i två kostnadsfria webbinarier i vår.
Ta del av professor Åsa Wengelins tips om hur du håller kvar läsaren i en lättläst berättelse. Och missa inte när Jenny Friman och Åsa Söderling berättar om hur de arbetar med en skrivargrupp för personer med intellektuella funktionsvariationer.
Anmäl dig till båda webbinarierna via Ungapped.com, (Öppnas i nytt fönster).
För att så många som möjligt ska kunna ta del av samtalen kommer de att göras i form av lunchsändningar. De spelas även in och skickas ut till alla anmälda i efterhand.
Samtalen kommer att tolkas live till teckenspråk och skrivtolkas simultant.
16 mars 12:30 – 13:15
Att skriva – en väg in i läsandet
Skrivpedagogerna Jenny Friman och Åsa Söderling har i flera år lett en skrivargrupp för personer med intellektuella funktionsvariationer. En del av gruppens arbete ledde fram till den lättlästa novellsamlingen Minnen och fantasier, utgiven av LL-förlaget 2022. Skrivandet och läsandet är nära förbundna med varandra. Åsa och Jenny delar med sig av sina erfarenheter kring detta och ger exempel på hur man kan arbeta med skrivande i en grupp där text och läsning kan vara en utmaning.
30 mars 12:30 – 13:15
Vad är lättläst – enligt författare och redaktörer?
Det finns begränsat med forskning om vad som gör en text lätt att läsa, men det produceras trots det mycket litteratur som upplevs som lättläst. För att komma åt den delvis tysta kunskap och erfarenhet som författare och redaktörer besitter har professor Åsa Wengelin genomfört en pilotstudie av en produktion av en skönlitterär lättläst bok. Vad gör en bok lätt och läsa? Och hur håller man kvar läsaren?
Webbinarierna är ett samarbete mellan LL-förlaget/MTM, CHILLL vid Linnéuniversitetet och Dyslexiförbundet Skåne.