Frågor och svar om Akila
Vad är Akila och hur får jag tillgång till det?
Jag kan inte logga in i appen, vad gör jag fel?
Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
Mejladressen som är kopplat till kontot gäller inte längre, hur går jag tillväga?
Mina tidningar syns inte, hur kommer det sig?
Behöver jag vara uppkopplad för att läsa tidningen?
Jag vill ta bort de lokalt sparade tidningarna, hur gör jag?
Kostar appen?
Hur kommer jag igång med Akila?
Kan jag testa appen utan en taltidningsprenumeration?
Fungerar min enhet med Akila?
Kan jag byta språk?
Har Akila stöd för talsyntes?
Är Akila tillgänglig med VoiceOver eller TalkBack?
Kan jag läsa talböcker i Akila?
Vilka tidningar finns i Akila?
När kommer min Tidning?
Jag har tekniska problem med appen, kan ni hjälpa mig?
Jag kan inte hitta Akila i App Store eller Google Play, varför?
Tillbaka till startsidan för vanliga frågor och svar
Vad är Akila och hur får jag tillgång till det?
Akila är en tidningsläsare och är framtagen för dig som har svårigheter att läsa text. Akila finns som app och med den lyssnar du på innehållet samtidigt som du följer med i texten och kan se bilderna. Du kan anpassa textens storlek, typsnitt och färg samt hastighet efter just ditt behov.
Du hämtar enkelt hem Akilaappen i din smarttelefon.
Jag kan inte logga in i appen, vad gör jag fel?
Kontrollera inloggningsuppgifterna och ta bort eventuella blanksteg. Om du har glömd dina uppgifter kan du kontakta Taltidningshjälpen. Kontrollera även din uppkoppling genom att prova andra tjänster som kräver internet. Prova annars att starta om din enhet. Det räcker inte med att starta om appen då den fortfarande kan ligga i cacheminnet.
Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
Kontakta Taltidningshjälpen så hjälper de dig få ett nytt lösenord.
Öppettider: måndag till fredag, 08.00 till 16.00 (lunchstängt 12 till 13)
Telefon: 020 311 211
E-post: taltidningshjalpen@polarprint.se
Mejladressen som är kopplat till kontot gäller inte längre, hur går jag tillväga?
Kontakta Taltidningshjälpen så hjälper de dig byta ut din mejladress.
Öppettider: måndag till fredag, 08.00 till 16.00 (lunchstängt 12 till 13)
Telefon: 020 311 211
E-post: taltidningshjalpen@polarprint.se
Mina tidningar syns inte, hur kommer det sig?
Om tidningarna inte syns kan du testa följande:
- Kontrollera att du är inloggad
- Har du en fungerande internetuppkoppling?
- Logga ut och logga in
- Starta om appen
- Vänta ett ögonblick så att tidningen hinner hämtas hem
Behöver jag vara uppkopplad för att läsa tidningen?
Du kan spara tidningar lokalt på enheten och läsa de utan uppkoppling, men för att ladda ned yidningar behövs en uppkoppling. Markera en tidning med fingret, då laddas den ner och är tillgänglig även utan internetuppkoppling.
Jag vill ta bort de lokalt sparade tidningarna, hur gör jag?
Välj inställningar längst ner till höger i startvyn och välj alternativet ”nedladdat material”, tryck sedan på ”rensa minne” – alla lokalt sparade tidningar raderas då. Om de endast vill radera en specifik tidning håller du fingret på den. Appen meddelar då att den har raderats.
Kostar appen?
Appen Akila är gratis, men det krävs en taltidningsprenumeration för att få tillgång till din tidning i appen.
Hur kommer jag igång med Akila?
För att komma igång med Akila behöver du en prenumeration på din dagstidning som taltidning. Så här går det till.
- Ring kundtjänst på din dagstidning
- MTM ringer upp dig, stämmer av dina behov och ger dig inloggning
- Ladda ner appen Akila och logga in
Om du redan har prenumeration på en taltidning som du hellre vill läsa med Akila kontaktar du Taltidningshjälpen:
E-mail: taltidningshjalpen@polarprint.se
Telefon: 020-311 211
Kan jag testa appen utan en taltidningsprenumeration?
Du kan ladda ner appen kostnadsfritt och utan en taltidningsprenumeration. När du har gjort det kan du läsa ett nummer av tidningen 8 Sidor och testa all funktionalitet i appen.
Fungerar min enhet med Akila?
Appen fungerar med Android versionerna 5.0 eller senare samt iOS 12 eller senare. Utöver detta tillkommer krav på utrymme i enheten. Vi rekommenderar att du åtminstone har 500 megabyte ledigt på enheten.
Kan jag byta språk?
Android versionen stödjer svenska och engelska och ställer in sig baserat på vilket språk du har som standard i din enhet. iOS versionen stödjer svenska, finlandssvenska, bokmål och engelska.
Har Akila stöd för talsyntes?
Appen har en inbyggd talsyntes för bästa möjliga lyssningsupplevelse
Är Akila tillgänglig med VoiceOver eller TalkBack?
Appen stödjer VoiceOver och Talkback och känner automatiskt av när skärmläsare är aktiverad
Kan jag läsa talböcker i Akila?
Akila är endast till för taltidningar, för att läsa talböcker kan du läsa mer om Legimus här. Observera att Legimus endast är till för dig med en läsnedsättning som grundar sig i en funktionsnedsättning.
Vilka tidningar finns i Akila?
Här kan du se en lista med tidningar som finns tillgängliga med Akila. De tio senaste numren av din tidning finns i Akila.
När kommer min tidning?
Nya tidningar ska finnas tillgängliga tidigt på morgonen.
Jag har tekniska problem med appen, kan ni hjälpa mig?
I vår användarmanual hittar du många tips och potentiella lösningar, konsultera den först. Läs även informationsbladet om Akila. Du kan kontakta Taltidningshjälpen för vidare support när det gäller appen. Om det gäller din taltidningsprenumeration ska du kontakta din tidning.
Användarmanual till Akila - läs den här (PDF, öppnas i nytt fönster)
Informationsblad om Akila - Läs det här (PDF, öppnas i nytt fösnster)
Öppettider: måndag till fredag, 08.00 till 16.00 (lunchstängt 12 till 13)
Telefon: 020 311 211
E-post: taltidningshjalpen@polarprint.se
Jag kan inte hitta Akila i App Store eller Google Play, varför?
Med största sannolikhet beror det på att din enhet inte är kompatibel med appen. För att kolla detta kan du besöka appen via din webbläsare. Testa annars att uppdatera din enhet till senaste versionen.