MTM:s strategiska mål 2024-2026
MTM:s vision är ett samhälle där all läsning är tillgänglig. Men i många delar av samhället publiceras information i format som inte alla kan läsa. MTM:s uppdrag är därför att möjliggöra för alla att kunna läsa på sina villkor.
För att närma oss vår vision och peka ut riktningen de närmaste åren har vi tagit fram strategiska mål inom tre områden för perioden 2024-2026:
Målområde 1: ett samlat erbjudande för produkter och tjänster
2026 har vi den kunskap vi behöver om läsarnas behov för att veta vad MTM ska erbjuda för att alla ska kunna läsa på sina villkor.
Det innebär att:
- vi har en strategisk handlingsplan för våra produkter och tjänster utifrån kunskap om läsarnas behov och hur vi kompletterar marknaden
- vi har arbetsmetoder för att följa upp och utvärdera användningen och effekten av våra produkter och tjänster löpande utifrån aktuella data
- produktion, distribution och konsumtion samverkar metodiskt i vår produkt- och tjänsteutveckling.
Målområde 2: informationshantering
2026 arbetar vi strukturerat med vår informationshantering.
Det innebär att:
- vi har robusta och välkända processer rörande informationshantering innefattar bland annat informationssäkerhet, lagring, gallring och bevarande av information
- medarbetarna känner sig trygga med hur de ska hantera allmänna handlingar och övrig information
- allmänheten har förtroende för vår informationshantering.
Målområde 3: framtidens ekosystem för tillgänglig läsning
2026 har vi utvecklat MTM:s produktion, distribution och förmedling av litteratur utifrån ny lagstiftning och förändringar i omvärlden. Vi har djupare kunskap om konsekvenserna för läsarna, förmedlarna, marknaden och MTM.
Det innebär att:
- vi har än mer rättssäkra rutiner för att säkerställa att berättigade läsare får tillgång till den litteratur de behöver, samtidigt som missbruk motarbetas.
- vi har än mer robusta riktlinjer för produktionsbeslut utifrån det vi vet om tillgänglighetslagen och utvecklingen mot universell utformning.
- vi har större kunskap om och förståelse för läsarnas behov samt för hur MTM:s, bibliotekens och marknadens roller kommer att se ut i det förändrade ekosystemet för tillgänglig litteratur, och hur talboksmodellen kan utvecklas.