Läsare med intellektuell funktionsnedsättning
Det finns massor av kul och spännande böcker med lätta texter som är enklare att läsa och enklare att förstå. Lättlästa böcker är jättebra om du behöver hjälp och stöd när du läser.
Intellektuell funktionsnedsättning och läsning
Lätta texter är bra om du som läsare har en funktionsnedsättning, till exempel utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning kan också kallas intellektuell funktionsnedsättning. Vissa personer behöver lättare och kortare texter, till exempel lättlästa böcker och tidningar. Andra har hjälp av att läsa lättlästa talböcker, då får man texten uppläst och lyssnar.
Se filmen om Camilla som tycker om att läsa lättlästa böcker
Film med syntolkning (öppnas i nytt fönster)
Våra lättlästa böcker och tidningar
Lättlästa böcker från LL-förlaget
LL-förlaget gör romaner, noveller, deckare, fotoböcker, faktaböcker och mycket annat. En del av böckerna är kända romaner som återberättas på ett enklare språk. Alla böcker är lättlästa. Det finns även andra förlag som gör lättlästa böcker. Två av dem heter Hegas och Vilja.
Läs mer om LL-förlaget
8 Sidor är en lättläst nyhetstidning
8 Sidor är en nyhetstidning som är lätt att läsa. I 8 Sidor får du veta vad som hänt, var det har hänt och varför det har hänt. Bokstäverna i 8 Sidor är lite större än i en vanlig tidning. Meningarna är kortare. 8 Sidor har inga svåra och ovanliga ord. 8 Sidor finns även på webben och som taltidning.
8 Sidor
8 Sidor finns även som taltidning
Lyssna på lättlästa talböcker
Om du har intellektuell funktionsnedsättning eller utvecklingsstörning, som man också kan säga, kan du låna talböcker. En talbok är en inläst bok. De flesta lättlästa böckerna från LL-förlaget finns att låna som talbok.
Alla som har svårt att läsa får låna talböcker. Gå till ditt bibliotek och säg att du vill börja låna talböcker. Bibliotekarien berättar för dig hur allt går till.
Om talböcker