Två kvinnor med glasögon sitter i ett rum med stora fönster. Kvinnan till vänster har svarta kläder och lutar sig mot kvinnan till höger och pekar på en skärm. Kvinna till höger har hörlurar runt halsen och håller i skärmen.
Ta del av hybridkonferens om tillgänglig läsning i högre utbildning.

Välkommen på konferens om tillgänglig läsning i högre utbildning

Måndag 21 oktober 2024 arrangerar MTM en konferens om tillgänglig läsning i högre utbildning.

Den här dagen lyfter vi hur fler ska kunna tillgodogöra sig studierna på ett sätt som fungerar för dem. Konferensen vänder sig särskilt till dig som arbetar som bibliotekarie, lärare, med pedagogiskt stöd eller med kurslitteratur inom bok- och förlagsbranschen.

Allt fler studenter behöver tillgänglig läsning och högskolor och universitet behöver hitta arbetsformer som inkluderar alla studenter.

Den här konferensen ger dig konkreta verktyg för att vägleda studenter till tillgänglig läsning och till en studiesituation som fungerar. Du får mer kunskap om hur studenter läser på olika sätt, och du får en utblick över tillgänglig kurslitteratur internationellt.

Huvuddelen av dagen görs i hybridformat och du kan ta del av den online eller fysiskt i Studiohuset på Nordenskiöldsgatan 24 i Malmö. Delar av eftermiddagen är enbart fysisk för att de som är på plats ska kunna samtala med varandra i mindre grupper. Det kostar inget att delta på konferensen.

Varmt välkommen!

Tillgänglig läsning i högre utbildning – vad kan vi lära av varandra?

Preliminärt program som sänds digitalt 09:00 – 14:00:

  • Stacy Scott, tillgänglighetschef på förlaget Taylor & Francis, ger en överblick över tillgänglig kurslitteratur ur ett internationellt perspektiv.
  • Emma Nolin, avdelningschef Malmö universitetsbibliotek, ger en överblick över det svenska e-medielandskapet.
  • Anna Lundh, forskare i biblioteks- och informationsvetenskap presenterar en ny studie om digitalt lyssningsläsande studenter med en synnedsättning.
  • Tim Arborealis, produktionshandläggare MTM, om att göra matematik och naturvetenskap tillgängligt inom ramen för nordiskt utvecklingsprojekt.
  • Vetenskap & Allmänhet presenterar en ny vägledning kring lyssningsläsning i högre utbildning.
  • Karin Lundin, doktorand vid Lunds universitet, berättar om sitt avhandlingsarbete om studenter med adhd som lyssningsläser.

Eftermiddagen viger vi åt fysiska möten mellan studenter, bibliotekarier och experter samt ett sammanfattande panelsamtal. Mer information kommer.

Anmäl dig via Ungapped.com, (öppnas i nytt fönster).

För dig som vill fördjupa dig i ämnet redan nu finns en färsk kunskapsöversikt: Lyssningsläsning i högre utbildning (mtm.se)

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)