Lära ordklasser med hjälp av nyheter
Om lektionen
- Lektionsåtgång:
- , 2
- Ämne:
- , Svenska som andra språk
- , Sva
- , Svenska
- Målgrupp:
- , Gymsär/ Anpassad gymnasieskola
- , Åk. 4-6
- Tema:
- , 8 sidor
- Uppgifter:
- , Diskussion
Våra elever på gymnasiesärskolan har ofta svårt
att förstå varför vi ska lära oss ordklasser. Dessa upplevs ofta
som meningslösa och svåra. Men många har ändå nytta av ordklasser i
engelskan när det då går att jämföra likheter/skillnader mellan
språken.
Lektionen borde också fungera bra på mellanstadiet!
Att ha en viss kunskap i sitt eget språks uppbyggnad är grundläggande i svenskan. Elever får också en större förståelse för hur svår svenskan kan vara att lära sig för människor med annat modersmål. När eleverna själva får upptäcka vad ord har gemensamt blir det som en lek. De får själva formulera en regel som stämmer med ordklassen.
Att utgå från aktuella lättlästa nyheter gör att svenska språket
automatiskt får sitt sammanhang.
Mål: Att eleverna själva ska upptäcka vad som
kännetecknar de tre första ordklasserna; substantiv, verb och
adjektiv. Detta görs genom aktuella nyhetsartiklar så vinsten blir
både en förståelse för språkets uppbyggnad och
omvärldskunskap.