Ett foto av Oscar Widegren som är vänd i profil mot höger. Han har en blå judodräkt och bakgrunden är blåmörk. Han har ljust hår.
Oscar Widegren drömmer om att delta i Paralympics. Foto: Elliot Elliot/MTM

"Vi har en kraftfull förmåga att skapa"

Han är elitidrottaren som studerar till robotingenjör. Oscar Widegren, 24, har fångats av vilken kraft det finns i att skapa goda lösningar på praktiska problem.

Du kanske känner igenom honom som ambassadör för svensk parasport. Och kanske särskilt från judosammanhang. En sport han började med som 11-åring och som han nu tävlar i internationellt. Men vid sidan av livet som idrottsprofil har Oscar Widegren ett annat stort intresse, nämligen datorarkitektur. Redan tidigt i livet blev han sugen på att hitta lösningar på praktiska vardagsfrågor.

– Många av de funktioner som vi har idag via skärmläsare på telefoner och datorer var enskilda små enheter när jag växte upp, berättar han för Vi Punktskriftsläsare.

Och tidigt i livet blev han sugen på att hitta lösningar på praktiska vardagsfrågor.

– I dag kan färre enheter lösa samma utmaningar och det har påverkat mitt intresse och min förståelse för hur kraftfull både vår kunskap om och vår förmåga att skapa saker kan vara, säger Oscar Widegren.

Idag läser han till civilingenjör i robotik på Mälardalens Universitet och valde utbildningen utifrån sitt intresse för både elektronik och datavetenskap, så kallat inbyggda system.

– Jag ville förstå hur jag själv kunde skapa saker ”på riktigt”. Och jagtycker att min utbildning har gett mig kunskaper om hur saker faktiskt fungerar.

Ett ämne som ligger särskilt varmt om hjärtat är datorarkitektur, men det är tydligt att studierna i stort engagerar Oscar Widegren mycket.

– Min största drivkraft är att området är så pass konkret. Man märker fort vad kunskapen kan användas till och varför man behöver ny mer kunskap. Det är tydligt när det saknas pusselbitar eller när bitar inte passar ihop.

Men att använda punktskriften har han inte alltid upplevt som lika viktigt. I ett webbinarium från Punktskriftsnämndens barngrupp i höstas berättade han att det var först på gymnasiet som han verkligen fick användning för den i studierna.

– Inte för att jag inte läste punktskrift, eller såg ett värde i punktskriften, mer för att jag inte hade ett sätt att jobba med den som gav ett värde för mig. Och det handlade mycket om att jag hade det ganska lätt i skolan, jag kunde ta in ganska mycket information bara genom att lyssningsläsa.

Men på gymnasiet blev det viktigt att både kunna hålla presentationer och att kunna ha stödanteckningar och där fick punktskriften en ny roll. Plötsligt kunde han ha nytta av att ta med sig det han behövde för att göra en uppgift.

– Jag kunde kolla tillbaka, ha ena handen på en viktig mening. ”Det här vill jag komma ihåg i min fortsatta läsning ”. Det kunde vara ett citat, eller en uppgift, kanske en fråga jag skulle svara på som jag kunde läsa med ena handen. Och så har man andra handen på materialet, eller i öronen för den delen. I den typen av situationer blev punktskriften viktig.

I efterhand kan han se att han hade velat lära sig mer om matematisk punktskrift.

– För matematik framför allt på högre nivå är väldigt symbolisk och där blir det svårt med ljud. Dels kan inte talsynteser alla symboler men det tar också väldigt mycket tid. Och det blir inte heller helt rätt, konstaterar Oscar Widegren.

– Det är en sak att se och grafiskt kunna tolka vad ett tal betyder. Och en annan grej att höra en hel radda med massor av tecken. Där har punktskriften en viktig funktion i alla fall för min del, säger han.

Och Oscar Widegren tror att för den som tycker att matematik är svårt så är det extra viktigt att kunna gå tillbaka till ett tal med båda händerna.

– Och inte bara ha det i öronen. Utan att man faktiskt aktivt kan separera det fysiska materialet med kroppen, säger han.

När han väl började arbeta med punktskriften blev han också betydligt bättre på att stava, vilket också bidrog till studierna gick lättare att genomföra.

– Att aktivt skriva har hjälpt väldigt mycket med stavning, säger Oscar Widegren.

Och han inser att även om det kändes långtråkigt att träna punktskrift som barn så har det varit av glädje i längden. För att kunna läsa och skriva punktskrift bygger på att kontinuerligt öva.

– Jag har haft människor i min omgivning som alltid har tjatat, och gett mig uppgifter eller i princip tvingat mig, berättar han.

– Det som har skapat glädje är mycket kartor, eller diagram, som gäller alltifrån historia eller matte. Eller kortspel, säger Oscar Widegren.

Och just att skapa värde genom att göra punktskriften till en lek, att träna upp färdigheten genom spel tror han är nyckeln till framgång. För Oscar Widegren är också den fysiska träningen en stor del av livet. Han tävlar i judo på internationell nivå och brukar hjälpa till både på hemmaklubben och på läger för barn och ungdomar med synnedsättningar.

– Jag tränar så mycket som jag hinner och drömmer om att ta mig till ett Paralympics, säger han.

I en inspelning av webbinariet från Punktskriftsnämndens barngrupp kan du höra mer från Oscar Widegren och om hur han använder punktskriften i studierna. Ta del av det på mtm.screen9.tv och välj fliken Taktilt.

Om du vill fördjupa dig i frågor som rör matematik och programmering på punktskrift så läs gärna Punktskriftsnämndens rapport från 2023 om undervisning i matematik och programmering för punktskriftsanvändare.

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)