Protokoll MTM:s Vetenskapliga råd, 9 februari 2023
- Tid: MTM 2023/3 13.00-16.00
Plats: Online (Teams)
Närvarande:
Yvonne Eriksson, MDU - Anna Lundh, HB
- Anders Ohlsson, LU
- Idor Svensson, LNU
- Maria Engberg, MAU
- Helena Taubner, JU
- Magnus Larsson, MTM (närvarande under punkterna 1–4)
- Lisa Olsson Dahlquist, MTM
- Maria O’Donnell, MTM (närvarande under punkterna 1–6)
- Maria Dietrichson, MTM
Förhinder:
- Katarina Gidlund, MIU
- Niklas Altermark, LU
Dagens antecknare:
Maria O’Donnell/Lisa Olsson Dahlquist
Agenda
1. Mötet inleds med en presentationsrunda.
2. Magnus Larsson, GD, hälsar välkomna och berättar om vetenskapliga rådets roll i relation till MTM:s utveckling mot att än mer vara ett kunskapscentrum. Magnus berättar även om MTM:s övriga råd och nämnder (Brukarrådet, Insynsrådet, Taltidningsnämnden och Punktskriftsnämnden), samt ger en lägesrapport om var MTM:s verksamhet befinner sig idag.
3. Lisa O D meddelar att hon kommer mejla ut information om forskningsrelaterade aktiviteter som är på gång på MTM under året.
4. Helena Taubner, lektor i specialpedagogik vid Jönköping University samt ny ledamot i rådet, presenterar sig själv och berättar om sin forskning med personer som har afasi, till exempel vid afasilinjen på en folkhögskola. Helena berättar vidare om olika sätt för personer med afasi att kommunicera på digitala forum, till exempel med hjälp av emojisar och citat. Ett centralt begrepp i Helenas forskning är ”samskapande”, det vill säga hur personer med afasi tillsammans hjälps åt och samarbetar i olika kommunikativa praktiker. Helena berättar även kort om forskning hon gjort kring hållbarhet i arbetslivet för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Den efterföljande diskussionen handlar bland annat om vad man behöver tänka på när man intervjuar personer med afasi och identitetsperspektiv i relation till individens egen berättelse.
5. Maria Engberg, docent i medieteknik vid Malmö universitet samt ny ledamot i rådet, presenterar sig själv och berättar om sin forskning om digital läsning och multisensoriska format samt om forskningsprojektet ”Reading between media”. Inom projektet har man bland annat studerat var läsningen äger rum, hur läsare växlar mellan olika format, osv. Forskningsprojektet har resulterat i en ny bok, utgiven av Routledge: ”Digital Reading Condition” (2023). Maria berättar även om forskning hon gjort kring berättande i olika digitala format, till exempel på museer och i stadsrummet.
Den efterföljande diskussionen handlar bland annat om hur man lär sig bli en lyssnande läsare. Maria berättar att de i deras forskning såg att själva skolkontexten kunde försvåra för lyssningsläsningen. Eleverna ville till exempel gå ut och gå samtidigt som de lyssningsläste.
6. Maria O’Donnell, sammankallande för MTM:s terminologigrupp, leder en diskussion om förslag på nya termer. Ett underlag har skickats ut i förväg.
Rådet diskuterar två olika förslag på nya termer som MTM:s terminologigrupp arbetat med. Ska MTM använda termen ”användare” eller ”läsare” för personer som använder myndighetens produkter och tjänster? Termen ”person med läsnedsättning” kan vara missvisande och ett nytt förslag från terminologigruppen är ”person som möter läshinder”. Idor Svensson berättar att han i sin forskning om assisterande teknik använder begreppen ”ta till sig text” och ”att producera text”, i stället för att läsa och skriva.
I diskussionen får ordet ”användare” mest gehör, men sammanfattningsvis föreslås att utgå från de olika specifika läspraktikerna. Vad gör de olika läsarna/användarna och vilken term passar bäst i sammanhanget?
7. Maria Dietrichson, omvärldsstrateg på MTM, leder en omvärldsspaning utifrån följande teman:
- Tillgänglighetsdirektivet
- Läsfrämjande
- Teknik – utveckling och beteenden
- Demokratisk delaktighet
Maria inleder med att berätta om hur MTM arbetar med standarder och riktlinjer. Möjligheten finns om någon av ledamöterna skulle vilja att engagera sig i någon av kommittéerna som MTM deltar i.
Diskussionen kretsar i övrigt bland annat kring:
- Framtida e-boksformat.
- Definitionen av en lättläst text.
- Hur taktila bilder kan underlätta läsningen för personer med olika slags funktionsnedsättningar.
- Kopplingen mellan ”läsupplevelsen” och ” ta till sig information, går de att separera?
- Det finns ett behov av en kunskapsöversikt om digital läsning – vad säger forskningen? Debatten om digital läsning och/eller ljudboksläsning behöver grunda sig i vetenskap. Möjligheten för rådets medlemmar att gemensamt skriva något kring ämnet lyfts.
Det framkommer önskemål om att MTM gärna får lämna ämnesförslag till studenter som ska skriva uppsats och examensarbete. Detta kan till exempel ske när MTM är ute på högskolor och universitet och gästföreläser, men också i kommunikation med vetenskapliga rådets medlemmar.
8. Mötet avslutas med kort information om kommande möten under året. Nästa möte blir digitalt den 25 maj 2022. Ett gemensamt möte för samtliga av MTM:s råd och nämnder planerar att hållas den 21–22 september på plats i Malmö. Mer information om det gemensamma mötet kommer.