Bild på en affärsman i kostym som håller en mobiltelefon i handen. Endast handen syns.

Samtalsförmedlande tjänster från PTS – hjälp att ringa

För att ge alla i Sverige möjlighet att på likvärdiga villkor använda telefoni och nå viktiga telefonnummer, som nödnumret 112 och sjukvårdsrådgivningen 1177, så finns tre samtalsförmedlande tjänster. Tillsammans med flera olika myndigheter och aktörer har MTM varit med och tagit fram information om tjänsterna för att bättre nå ut till de målgrupper som behöver tjänsterna.

Tjänsterna heter Texttelefoni.seBildtelefoni.net och Teletal och de tillhandahålls av Post- och telestyrelsen, PTS. 

PTS gjorde 2019 undersökningen Tillgänglig kommunikation i krissituationer där det framkom ett behov att nå fler med information om de här tjänsterna. Därför inleddes ett samarbete.  

Informationen är framtagen av Post- och telestyrelsen, PTS, i samverkan med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, Krisinformation.se, SOS Alarm Sverige, Myndigheten för tillgängliga medier, MTM och Institutet för språk och folkminnen, Isof

Informationen finns i text, på teckenspråk och i en lättlästversion.  

Information på Post- och telestyrelsens webbplats 

Hjälp att ringa, lättläst information (öppnas i nytt fönster) 
Samhällsviktiga nummer och samtalsförmedlande tjänster, information på teckenspråk (öppnas i nytt fönster)

Tillgänglig kommunikation i krissituationer - läs rapporten (PDF, öppnas i nytt fönster)

Information på SOS Alarms webbplats 

PTS Samtalsförmedlande tjänster, lättläst version och information på teckenspråk (öppnas i nytt fönster)


Publicerad: 2020-09-03
Sidansvarig: Henrik Assarsson

Tipsa en vän om denna sida via epost.
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)
(Obligatoriskt fält)